۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

۲ تابوت سفالی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز کشف شد

 

۲ تابوت سفالی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز کشف شد

اهواز - ایرنا - مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: ۲ تابوت سفالی قدیمی در جدیدترین فصل کاوش در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز، کشف و به منظور مطالعات اولیه و حفاظت‌ لازم به پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه انتقال داده شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنویی در این باره بیان کرد: فصل دوم عملیات نجات‌بخشی محوطه باستانی جوبجی به سرپرستی میثم حسین‌زاده ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ابتدای پاییز امسال آغاز که کاوش‌های فصل اخیر در این محوطه تاریخی منجر به نمایان شدن ۲ تابوت سفالی شد.

وی افزود:باتوجه به فراهم بودن شرایط انجام آزمایش‌ اولیه در مجموعه میراث جهانی و موزه هفت‌تپه، بنابر درخواست سرپرست تیم کاوش، گروه باستان‌شناسی پایگاه به سرپرستی مهدی عالی‌پور به محل کاوش اعزام شدند و پس از انجام عملیات نجات‌بخشی در محوطه، ۲ تابوت سفالی با رعایت استاندارد حفاظتی لازم برای انجام مطالعات اولیه، مرمت و حفاظت‌ لازم، به موزه هفت‌تپه منتقل شد.

سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت تابوت‌ها نیز گفت: از ابتدای کاوش نجات‌بخشی در این منطقه، تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست، تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.

مهدی عالی پور افزود: باتوجه به شرایط بد آب هوایی، سبک‌سازی تابوت‌ها در محل کاوش انجام نشد و تابوت‌ها به صورت کامل بلوک‌برداری و به محل مطالعه (موزه هفت‌تپه) منتقل شد.

سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت این تابوت‌ها در شرح اقدامات آتی بر این ۲ تابوت، ادامه داد: جابه‌جایی هر ۲ تابوت با رعایت قوانین حاکم بر حفاظت، پس از انجام مستندنگاری، تثبیت، حفاظت اولیه و بلوک‎برداری توسط کارشناسان متخصص پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه انجام، و برای مطالعات تخصصی‌تر انسان‌شناسی و مرمت، به موزه هفت‌تپه انتقال یافته‌اند.

او با بیان اینکه جنس تابوت‌ها سفالی و تدفین در آنها احتمالا کامل است، اضافه کرد: باتوجه به تکمیل نشدن مطالعات هنوز دورۀ تاریخی تابوت‌ها مشخص نیست و پس از تکمیل نمونه‌برداری‌ها و سن‌یابی، گزارش تکمیلی در این باره توسط پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا جوبجی، محوطه‌ای چند دوره‌ای متعلق به  دوره ایلامی، دوره هخامنشی و اشکانی است. محوطه تاریخی جوبجی بین روستاهای جوبجی و دهیور شهر رامهرمز در شرق خوزستان قرار دارد. این محوطه در سال ۱۳۸۵، هنگام عملیات عمرانی انتقال آب به رامهرمز کشف شد. این محوطه دوم مرداد ۱۳۸۷ با شماره ۲۳۰۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

کاوش و نجات‌بخشی در این منطقه از سال ۸۶ تا ۹۷ به سرپرستی خانم آرمان شیشه‌گر عضو هیأت علمی پژوهشگاه باستان‌شناسی و پس از آن به سرپرستی میثم حسین‌زاده مسوول بخش باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه یافت.

رها کردن زباله در طبیعت جان بز وحشی و جنین او را گرفت!

  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قروه گفت: یک بز وحشی و جنین او در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان این شهرستان بر اثر خوردن پلاستیک تلف شد