۱۴۰۳ تیر ۶, چهارشنبه

مظاهر حیدری، زندانی سیاسی: در اعتراض به نداشتن وکیل، لبانم را می‌دوزم

 

مظاهر حیدری، زندانی سیاسی پیامی منتشر کرده که در آن با «ناعادلانه» خواندن حکم خود می‌گوید که در اعتراض به نداشتن وکیل، لبانش را می‌دوزد.

شتر و سگ؛ تهدیدات مهم برای بقای یوزپلنگ

 

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی ازتهدیدهای جدی یوزپلنگ آسیایی در مجموعه حفاظتی توران، حضور تعداد زیادی دام و شتر است، گفت: با انجام مذاکراتی با دستگاه‌های مسوول مانند سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درتلاش برای کاهش این تهدیدات هستیم.

۸۶ گونه جانوری کشور در معرض خطر انقراض/۲۳ گونه برنامه عمل دارد


 ایران زیستگاه گونه‌های جانوری زیادی است اما در چند دهه گذشته به دلایل مختلف حدود ۸۶ گونه در معرض انقراض قرار گرفته که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جلوگیری از نابودی آنها برنامه عمل حفاظت ۲۳ گونه را تهیه کرده و در حال اجرای آنها است.

شکیلا منفرد بازداشت و به زندان اوین منتقل شد


شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که در مرخصی درمانی بسر میبرد، امروز چهارشنبه ششم تیرماه، علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان پس از حضور در دادسرای ناحیه هشت تهران، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی توماج صالحی شد

 عفو بین‌الملل خواستار آزادی توماج صالحی، رپر زندانی شد. حکم اعدام این خواننده معترض اخیرا توسط دیوان عالی کشور لغو شد. آمریکا هم خواستار آزادی صالحی و نرگس محمدی، کنشگر زندانی شده است.سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۶ تیر (۲۶ ژوئن) در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) خواستار آزادی فوری توماج صالحی، خواننده معترض زندانی شد.

۱۴۰۳ تیر ۴, دوشنبه

وضعیت مطلوب بالینی و شرایط نامناسب رشدی در توله یوزپلنگ زنده‌گیری‌شده

 

سمنان – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: توله یوز یکساله زنده‌گیری‌شده در محدوده پل ابریشم مرز بین استان‌های سمنان و خراسان شمالی دارای وضعیت حرکتی و بالینی مناسب است، اما وضعیت رشدی آن متناسب با شرایط سنی‌اش نیست.

کشف و ضبط هشت قطعه پرنده

 


قصرشیرین- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب از کشف و ضبط هشت قطعه پرنده تیهو از ۲ تیم از متخلفان شکار و صید غیر مجاز در این شهرستان با اجرای گشت‌های بازرسی یگان های حفاظت از محیط زیست این شهرستان خبر داد.

سوزاندن "جنگل زاگرس" برای توسعه باغات انجیر و انگور!

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در هفته‌های اخیر چندین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس در استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌های همجوار این استان‌ها انجام شده است که موجب نابودی صدها هکتار از جنگل‌های کشور و گونه‌های حیات وحش ساکن این مناطق شده است.

۱۴۰۳ خرداد ۳۱, پنجشنبه

سطح آب دریاچه‌های کشور ۱۵ درصد بیشتر از گذشته تبخیر می‌شود


 رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: گرمایش جهانی سبب تغییر در الگوهای جوی شده علاوه بر کاهش بارندگی سبب شده است تا سطح آب دریاچه های کشور حدود ۱۵ درصد بیشتر از گذشته تبخیر شود.

ببر آسیایی چطور سر از شمال ایران درآورده است؟

 

گونه پشه آئدس بیش از یک دهه است که به ایران آمده و تغییرات اقلیمی نه تنها در ایران که در سراسر جهان جمعیت این گونه را افزایش داده است. به طوری که در ۱۲۵ کشور جهان بیماری‌های منتقله از این پشه نیمی از جمعیت جهان را تهدید می‌کند.

یک قلاده خرس قهوه‌ای قربانی دسترسی آسان تر به شمال شد


  فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان قزوین از کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در اثر برخورد با خودرو در جاده نیمه کاره قزوین - تنکابن خبر داد.

۱۴۰۳ خرداد ۲۹, سه‌شنبه

زنده گیری یوزپلنگ نابالغ در منطقه یوزکنام ابریشم


 مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی از زنده گیری یوزپلنگ نابالغ در منطقه یوزکنام ابریشم خبر داد.

رضا شکاریان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صبح روز جمعه (۲۵ خرداد۱۴۰۳) یوزبانان زیست کنام پل ابریشم موفق به ثبت تصویر

۱۴۰۳ خرداد ۲۷, یکشنبه

محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت مریم جلال حسینی در زندان کچویی کرج


 مریم جلال حسینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم حال نامساعد جسمانی، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود/ نرخ بیابان‌زایی در ایران از میانگین جهانی بالاتر است

 

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر این که منظور از بیابان‌زدایی، مقابله با عرصه‌های بیابانی موجود نیست، گفت: در کشور خشک و کم‌آبی مثل ایران، قطعا اصلاح شیوه مدیریت منابع آب، اولویت نخست در میان تمام اقدامات لازم برای مقابله با بیابان‌زایی است.

۱۴۰۳ خرداد ۲۶, شنبه

تصاویر یک خانه یک زوج سالمند بهایی است، پس از هجوم ماموران و تفتیش منزل.


 «روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳، با حمله ماموران حکومتی به منزل یکی از خانواده‌های جامعه بهائی شهرستان ساری، کتاب‌ها و کامپیوتر شخصی آن‌ها ضبط شد و این زوج سالمند مورد آزار و اذیت قرارگرفتتد.

معرفی کتاب، زندگی و زمانه‌‌ی احمد کسروی؛ اثر احمد کسروی


 «روزی به آخوند گفتم: “من هر روزی دو بار درس گیرم.” پذیرفت و چند روزی رفتار کرد. ولی یک روزی که هنگام رفتن به ناهار می‌خواستم درس پیش از نیمروز را پس بدهم، چون برای زنی «تمسک» می‌نوشت (یعنی سند بیع به شرط)، و فرصت نمی‌داشت، با پرخاش گفت: “این بدعت را تنها تو گذاشته‌ای؛ روزی دو بار درس چه معنا دارد!؟” این را گفت و چوبی به دوشم زد. بار نخست بود که من تلخی ستم را می‌چشیدم. بسیار دل‌شکسته شدم.»

هوای چهارمحال و بختیاری برای گروه‌های حساس ناسالم شد

 سعید یوسف‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود :میزان غلظت ذرات معلق تا قطر ۲.۵ میکرون برابر با ۸۰ میکروگرم در مترمکعب و میزان غلظت ذرات معلق تا قطر ۱۰ میکرون برابر با ۱۵۵ میکروگرم بر متر مکعب است.وی گفت: بر اساس شاخص کیفی هوا، هوای چهارمحال و بختیاری امروز در شرایط ناسالم برای کلیه گروه‌ها قرار دارد.

۱۴۰۳ خرداد ۲۱, دوشنبه

گربه شنی و سرنوشتی به نام انقراض


 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تخریب زیستگاه گربه شنی باعث رفتن جمعیت این حیوان به سمت انقراض شده است.

۲۵ گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارد

 مقاله


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از میان گونه‌های استان، ۲۵ گونه جانوری در معرض خطر انقراض و ۸۸ گونه حمایت و حفاظت شده هستند.

خشک‌شدن هزاران درخت در ۱۶ هکتار از پارک جنگلی چیتگر

 طبق گزارش‌ها حدود هشت هزار درخت در زمینی به مساحت تقریبی ۱۶ هکتار در پارک جنگلی چیتگر عمدتا به سبب آفت سوسک پوست‌خوار، کم‌آبی و عدم رسیدگی به طور کامل خشک شده‌اند. دادستانی تهران به این پرونده ورود کرده است.روزنامه هم‌میهن در شماره روز دوشنبه ۲۱ خردادماه با اشاره به خشک‌شدن هزاران درخت در پارک جنگلی چیتگر نوشت: «آفت سوسک پوست‌خوار به جان درختان سوزنی‌برگ این جنگل دست‌کاشت افتاده و با سرعت زیادی در حال گسترش است؛ اتفاقی که در پارک‌های سرخه‌حصار، لویزان و تلو هم رخ داده، اما این پارک جنگلی بیشتر از همه با این ماجرا درگیر است.»

فرونشست‌ زمین در نقش رستم تا یک‌قدمی فاجعه!

 نقش رستم یکی از مهمترین آثار باستانی ایران است که مقبره ۴ شاه هخامنشی در آن ساخته شده‌است. خشایارشاه، داریوش اول، اردشیر اول و داریوش دوم چهار شاهی هستند که جسد آن‌ها در کوه رستم یا کوه حسین گذاشته شده‌ است.

۱۴۰۳ خرداد ۱۸, جمعه

آیا مهارلو انتقام می‌گیرد؟ کام شیرین فرونشست

null

با برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، شیره زمین هر روز بیش از دیروز مکیده و زمین پوک‌تر شده است. به باور کارشناسان این پدیده ممکن است در آینده نزدیک به فاجعه شوری و آلودگی سفره‌های زیرزمینی منجر شود. هشدارهایی که تازگی ندارد. سال‌هاست کارشناسان دائماً درباره پدیده فرونشست در استان فارس زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند.

۱۴۰۳ خرداد ۱۴, دوشنبه

ضرب و شتم و بازداشت یک شهروند بلوچ توسط نیروهای لباس شخصی در زاهدان

 

امروز دوشنبه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۳، ساعاتی پیش یک شهروند بلوچ در خیابان کریمپور زاهدان توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی که سوار بر چند دستگاه خودرو پلاک شخصی بودند بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

محموله قاچاق یک توله خرس سیاه و ۴۷۴قطعه مرغ مینا در بختگان کشف شد

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن طباطبایی شامگاه شنبه با اعلام این خبر گفت: یک محموله شامل یک توله

۱۴۰۳ خرداد ۱۲, شنبه

شکارچیان ۲ سر خرگوش در این شهرستان به ساخت آبشخور در منطقه تیراندازی و شکار ممنوع گرین نهاوند محکوم شدند

 

عزیز قیاسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماموران انتظامی بخش دهفول از توابع نهاوند به ۲ شکارچی که شب هنگام در حال استفاده از پروژکتور در منطقه تیراندازی و شکار ممنوع گرین بودند مشکوک و وسایل آنها را بازرسی کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست: ۱۲۱ محیط بان را از دست داده‌ایم که ۳۹ نفر آن‌ها در بنیاد شهید ثبت شده اند / ۳۷۹ محیط بانان هم جانباز شده‌اند

 سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نزدیک به ۱۲۱ محیط بان را از دست داده‌ایم که نزدیک به ۳۹ نفر آن‌ها در بنیاد شهید ثبت شده اند و مابقی شهدای خدمت هستند که جان خودشان را در راستای حفاظت و پاسداری از محیط زیست و حیات وحش از دست داده اند. وی افزود: نزدیک به ۳۷۹ نفر از محیط بان های کشور نیز جانباز هستند که این عزیزان سلامت خود در راه خدمت‌گذاری از دست داده اند و با توجه به شرایط فیزیکی خود، هنوز مشغول انجام وظیفه هستند.

http://www.youtube.com/@MohamadBagheri1882

نگاهی به گزارشات محیط زیستی در هفته ای که گذشت

  نگاهی به گزارشات محیط زیستی در ایران حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق ...