۱۴۰۳ مهر ۱۸, چهارشنبه

برآورد تولد هفت توله یوزپلنگ در منطقه «یوزکنام پل ابریشم» میامی استان سمنان

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست میامی گفت: پایش‌های تصویری دوربین‌های تله‌ای در منطقه «یوزکنام پل ابریشم» این شهرستان طی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۳ از تولد هفت توله یوزپلنگ خبر داد.

مهدی یحیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی و مفاد قانون برنامه ششم توسعه ماده ۳۸، احیای گونه‌های حیوانی در معرض خطر انقراض از جمله یوزپلنگ آسیایی در دستور کار قرار دارد.

وی به اجرای طرح حفاظت مشارکتی اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان، خراسان شمالی و انجمن حفاظت‌گاه‌های خصوصی حیات وحش در راستای حفاظت از ۳۹۲ هزار هکتار محدوده حضور یوزپلنگ آسیایی منعقد شد.

یحیایی به جذب هشت نفر از جوانان بومی برای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: منطقه «یوزکنام پل ابریشم» به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود و این اقدام منجر به افزایش طعمه‌ها و در دسترس قرار گرفتن آنها برای تغذیه و همچنین ایجاد محیطی امن برای زادآوری یوزپلنگ‌ها شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میامی ادامه داد: در کنار حفاظت مشارکتی با نظارت این اداره بر اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی مسوول جهت ایمن‌سازی محور میامی - عباس‌آباد با نصب دوربین‌های محدودیت سرعت، تابلوهای هشداردهنده و ایجاد روشنایی طی یک سال گذشته، هیچ گونه تلفات جاده‌ای از این گونه نادر جانوری در منطقه اتفاق نیفتاد.

حصارکشی ۲۱ کیلومتر از مسیر تردد یوزپلنگ

وی از اجرای عملیات حصارکشی ۲۱ کیلومتری در ۲ مسیر رفت و برگشت محور میامی - عباس آباد خبر داد و گفت: در هفته دولت امسال اقدام‌های حفاظتی و حمایتی بیشتری به منظور احیای این گونه در معرض خطر انقراض در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

یحیایی به عرصه‌های طبیعی این شهرستان اشاره کرد و افزود: میامی دارای حیات وحش باارزشی از جمله گورخر ایرانی، آهو، قوچ و میش، کل و بز است که برای گونه‌ در معرض خطر یوزپلنگ ارزش غذایی بالایی دارند.

وی ادامه داد: با گشت و کنترل مستمر یگان حفاظت محیط زیست شهرستان و دستگیری چند متخلف صید و شکار طی ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ امنیتی پایدار با هدف احیا و افزایش گونه‌های در معرض خطر انقراض در منطقه حکم فرما شده است.

http://www.youtube.com/@MohamadBagheri1882

حضور نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها و برخورد با دانشجویان؛ قانون یا بی‌قانونی؟

  پس از انقلاب ۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، یکی از چالش‌های اساسی حاکمیت، دانشگاه‌ها‏ و فضای حاکم بر آن بود. حکومت به روش‌های م...