۱۴۰۳ تیر ۲۵, دوشنبه

پایان ماموریت دکتر جاوید رحمان گزارشگر ویژه در امور ایران

 

دکتر جاوید رحمان در گزارشی که به زودی توسط سازمان ملل متحد منتشر می‌شود، به قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و اعدام‌های ابتدای دهه ۶۰ اشاره کرده و آنرا جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی دانسته است

شورای حقوق بشر سازمان ملل در تاریخ ۲۲تیرماه ۱۴۰۳، خانم مای‌ساتو را به عنوان گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در امور ایران منصوب کرد.

وی جانشین دکتر جاوید رحمان حقوق‌دان پاکستانی ـ بریتانیایی است که از دو هفته دیگر مأموریتش به پایان میرسد. او پس از فوت خانم عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران منصوب شد و ۶سال در این منصب مشغول به کار بود. دکتر جاوید رحمان رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن و استاد حقوق اسلامی است که در ۵ژوئن ۲۰۱۸ از میان ۱۴کاندید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران معرفی شد.

آقای رحمان، در مدت مأموریت خود، گزارش‌های متعددی از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران منتشر کرد. از جمله گزارش‌هایی که دکتر جاوید رحمان منتشر کرده است می‌توان به گزارش های زیر اشاره کرد:

ـ‌ گزارش در رابطه با تعداد بالای بازداشت‌ها، اعدام‌ها و قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی

ـ گزارش در رابطه با نقض گسترده حقوق زنان

ـ گزارش در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷

حاشیه‌های اسناد لو رفته از پولشویی و پولپاشی موسسه علی اکبر رائفی‌پور

http://www.youtube.com/@MohamadBagheri1882

نگاهی به گزارشات محیط زیستی در هفته ای که گذشت

  نگاهی به گزارشات محیط زیستی در ایران حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق ...