۱۴۰۲ اسفند ۲۳, چهارشنبه

پازن

 رییس اداره نظارت بر حیات وحش خراسان جنوبی، با بیان اینکه پازن جانوری بزرگتر از بز اهلی است، گفت:  پازن به دلیل این که خیلی

راحت از صخره‌های سخت بالا می‌رود به او سلطان صخره‌ها گفته می‌‌شود.

«بهمن مودی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: پازن از راسته زوج سمان و خانواده گاوسانان است، که از نظر جثه بزرگتر از بزهای اهلی است.

وی ادامه داد: به نرهای این جانور کل و به ماده‌ها بز گفته می‌شود و نرها دارای شاخ‌های بلند و کنگره‌دار هستند که هر کنگره نماینگر یکسال عمر اوست و همچنین نرهای این جانور دارای ریش بلند و سیاه هستند در صورتی که ماده‌ها شاخ های کوتاهی دارند و فاقد ریش هستند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش استان تصریح کرد: رنگ بدن در بزها و کل‌های جوان قهوه‌ای متمایل به خاکستری و روی پشت و شانه آنها نوار تیره‌ای وجود دارد که در ناحیه سینه پهن شده و به صورت طوقی در می‌آید.

مودی افزود: پازن به دلیل اینکه این جانور خیلی راحت از صخره‌های سخت بالا می‌رود و به طور عمده موجوداتی سرشاخه چر هستند و اکثراً از شاخه درخچه‌ها تغذیه می‌کند به او سلطان صخره‌ها گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه جفت‌گیری در مناطق گرمسیر اوایل پاییز و در مناطق سردسیر اواخر پاییز است، افزود: نرها برای تصاحب ماده‌ها در فصل جفت‌گیری دست به نبرد می‌زنند و هر نر با 5 تا 15 ماده تشکیل حرمسرا داده، ولی معمولاً بین 15 تا 20 درصد ماده‌ها باردار نمی‌شوند طول دوره بارداری 160 روز است یک و و اغلب دوبه ندرت سه بچه به دنیا می آورند و اکثراً دو قلو زا هستند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش استان خاطرنشان کرد: پازن از صخره‌های سنگی ساحلی  تا ارتفاعات بالاتر از 4000متر هستند و در سطح استان پراکنده‌اند




http://www.youtube.com/@MohamadBagheri1882

خرس بزرگ جثه در مناطق کوهستانی اشنویه مشاهده شد

  ارومیه- رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای پوزه بلند توسط اعضای باشگاه کوهنوردی گدار ارومیه هنگام صعود به یکی از ...